Het is weer vakantietijd! Zó voorkom je verlofstress op je werk

De zomervakanties zijn weer aangebroken. Een heerlijke periode vol zon, langere avonden en natuurlijk vakanties. Toch blijkt dit op de werkvloer niet altijd zo’n feest. Daarom een aantal tips om verlofstress te voorkomen.

Uit recent onderzoek van CNV Vakmensen blijkt dat veel werknemers werkdruk en stress voor en na hun vakantie ervaren. Of ze raken geïrriteerd doordat zo’n vakantie heel lastig blijkt te plannen wanneer je rekening moet houden met andere collega’s. Daarnaast ervaren sommige werknemers ook privé vakantiestress. Er moet bijvoorbeeld nog van alles last minute worden aangeschaft en ingepakt. Het onderzoek is gehouden onder tweeduizend werknemers. Maar liefst een op de zes daarvan heeft last van verlofstress.

Oorzaken van verlofstress

Toch is vakantie een essentieel onderdeel om juist stressklachten, oververmoeidheid en een burn-out te voorkomen. Volgens Brits onderzoek heb je ongeveer elke 60 dagen een (korte) break nodig om je energie op peil te houden en je prestaties te verbeteren. Klinkt ook ideaal toch? Elke twee maanden iets om naar toe te werken.

Wie het eerst komt, wie het eerst maalt

Hoe kan het dan dat we soms juist gestrest raken van vakantie? Volgens het onderzoek van CNV begint de vakantiegekte bij veel bedrijven al rond november en december. In de winter gaan we al onderzoeken op welke camping of in welke appartementen en hotels we onze vakantie willen vieren. En de mooiste opties zijn natuurlijk snel volgeboekt.

Vooral werknemers met schoolgaande kinderen geven aan dat het plannen van vakantie niet altijd even makkelijk gaat. Je zit dan automatisch gebonden aan de schoolvakanties. En dat is nu net de periode dat alles duurder is en al je andere collega’s met kinderen ook vakantie willen. Werknemers zonder kinderen lopen er in deze periode tegenaan dat de collega’s met kinderen vinden dat zij ‘recht’ hebben op de zomerweken. Terwijl het natuurlijk prima kan zijn dat jij rekening hebt te houden met het schema van je partner, die misschien wel docent is, nog studeert of verplicht vrij heeft tijdens de bouwvak. Kortom, het aanvragen van vakantie levert al vaak gedoe en irritaties op: verlofstress. Bovendien kan zo’n vakantieaanvraag dan ook nog geweigerd worden door je werkgever. Wegens onderbezetting op de werkvloer.

Opvallend: vrouwen ervaren meer problemen bij het regelen van vakanties dan mannen. Bijna 25% van de vrouwen geeft aan vaak of altijd gedoe te hebben met het aanvragen van de vakantie. Bij mannen is dat met 13% bijna de helft minder.

Werkdruk en inpakstress

Naast het opnemen van vakantie, kan de periode voor en na je reis ook de aanmaak van stresshormonen verhogen. In de dagen of weken voordat je op vakantie gaat, kom je er op je werk achter dat je nog van alles moet afronden. Je mist deze maand immers ineens 80 tot 120 uur aan productiviteit. Soms kan het een en ander worden overgedragen aan collega’s. Maar uiteindelijk hebben die ook hun eigen werkzaamheden en kunnen zij niet ineens een berg werk daarbovenop doen. Zo veel mogelijk afronden en alleen dringende zaken bij collega’s neerleggen, werkt dus het beste. En die deadlines zorgen voor de nodige stress. Een onderzoek van de Nederlandse Beroepsvereniging van Professional Organizers (NBPO) bevestigt dit.

Dan hebben we het nog niet eens over de stress die je vakantie buiten werktijd bezorgt. Want na de keuzestress (waar gaan we dit jaar in hemelsnaam naartoe?) en het boeken van vliegtickets, een huurauto en beschikbare accommodaties voor een leuke prijs, komt de inpakstress. Je moet nog allerlei boodschappen doen voor in de caravan of een nieuwe koffer of bikini aanschaffen. Misschien moet er nog een nieuw paspoort komen of een vaccinatie? En tot slot moet alles last minute in een koffer worden gestopt en je mag niets vergeten…

verlofstress grafiek

Zó voorkom je verlofstress

Heb jij al een lichte paniekaanval gekregen bij de bovenstaande alinea’s? Adem even rustig in en uit, want er zijn gelukkig genoeg tips en trucjes om vakantiestress te voorkomen of in ieder geval flink te verminderen.

Houd je aan een aantal belangrijke regels binnen time management:

  • Prioriteer en maak keuzes. Rond zo veel mogelijk af voor een gerust gevoel, maar focus: leg je erbij nee dat je niet alles tegelijk kunt doen en het dan ook nog 100% goed doet. Werk is nu eenmaal nooit af. Urgente zaken eerst.
  • Begin je dagen met de belangrijkste taken. Je energielevel en productiviteit is dan nog hoog, dus dit is het moment om grotere projecten af te ronden.
  • Durf ‘nee’ te zeggen. Het is de bedoeling dat je gaat afronden. Voorkom dus waar dit kan dat je er werk bij krijgt.
  • Laat je niet te veel afleiden door inkomende mails. Probeer je mailbox 1 tot 3 keer per dag te checken en zet de pop-ups uit. Als iets écht dringend is, dan belt men wel.

Daarnaast kunnen projectmanagementtools als Asana en Trello je helpen om meer overzicht te krijgen in je werk en wat er nog gedaan moet worden. Bij Trello kun je bijvoorbeeld verschillende borden met taken maken: taken met hoge prioriteit, taken die per se vóór je vakantie af moeten, taken die je kunt overdragen aan een collega en werk dat je na je vakantie weer kunt oppakken. Maak ook een lijstje met reminders van wat je niet moet vergeten voordat je weggaat.

De overzicht to do list:

  • De overdracht. Stem noodzakelijke dingen af met collega’s en licht ze goed in. Bijvoorbeeld met een overdrachtsdocument. Zo ga je met een gerust gevoel weg. Zorg voor een aanspreekpunt, je gatekeeper, en communiceer dit duidelijk.
  • Ruim je bureau op. Zo weet je zeker dat er niet ergens een to do list is blijven slingeren en kan je plaatsvervanger ook gemakkelijker dingen terugvinden als dat toch nodig is.
  • Schrijf een nette, persoonlijke afwezigheidsassistent voor je mail met daarin de gegevens van een contactpersoon bij spoed. Laat de out-of-office doorlopen tot twee dagen na je terugkomst. Blok die dagen ook in je agenda om weer bij te werken. Zo worden er geen afspraken ingepland direct na je terugkomst.

De beste tip tegen stress is: begin op tijd met plannen en het creëren van overzicht. Probeer als dit kan voor- en na je daadwerkelijke vakantie minimaal 2 dagen extra vrij te plannen. Zo heb je alle tijd om thuis alvast in het vakantieritme te komen, rustig inkopen te doen en in te pakken. Na je vakantie heb je dan nog even tijd om spullen op te ruimen, te wassen, etc.

Tot slot een tip voor (stressgevoelige) perfectionisten: laat het los. Geniet van het moment en je vakantie!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *