Een robot achter de receptie, toekomstmuziek?

Je hebt een weekendje weg geboekt en wilt inchecken bij het hotel. Je bereidt je alweer voor op een onnodig lange wachttijd terwijl jij aan je lot overgelaten wordt. Of een receptionist die te druk is met andere dingen. Wanneer je de hotellobby inloopt, blijkt echter niets minder waar. Je wordt opgewacht door een vriendelijk kijkende robot. Toekomstmuziek? Verre van! De eerste robots achter de receptie zijn al gespot. En dat is nog helemaal niet zo gek. Maar of robots mensen gaan vervangen? Oordeel zelf op basis van dit blog!

Robots vervangen mensen

In 2015 opende in Japan het Henn-na Hotel. Op het eerste gezicht een heel normaal klein, low-budget-hotel. Wanneer je echter binnenwandelt, wordt je begroet door een bonte verzameling aan robots bij de receptie. De Engelssprekende robot ziet er uit als een dinosaurus en is speciaal ontwikkeld om bij kinderen in de smaak te vallen. Benieuwd hoe deze dino gastheer je ontvangt? Bekijk dan even onderstaande video!

Saillant detail: Henn’na betekent ‘vreemd’ in het Japans 😉

Robotisering arbeidsmarkt in Nederland

Wie denkt dit soort taferelen alleen in het buitenland tegen te komen, heeft het mis. Ook in Nederland is de eerste robot op de loonlijst van een hotel aangetroffen. Zijn naam is Hugo en je kunt in onderstaande video kennis met hem maken. Weliswaar wordt dit Nederlandse hotel (nog) niet volledig gerund door robots, zoals in Japan, maar het is een begin.

Waarom een robot achter de receptie?

Je vraagt je misschien af waar al die robots achter de receptie nou allemaal goed voor zijn? Want over het algemeen valt het gelukkig wel mee met de wachttijden bij de receptie en de meeste gastheren of vrouwen zijn erg vriendelijk. De eigenaar van het Henn-na Hotel in Japan noemt vooral het kostenplaatje als een groot voordeel. Hij erkent dat de uitmuntende service die vijfsterrenhotels moeten leveren, mensenwerk zal blijven. Voor minder luxe hotels waar slechts een basisniveau van communicatie nodig is, ziet hij echter veel kansen voor robots. De arbeidslasten van deze hotels kunnen door de inzet van robots tot wel 70% omlaag. Hierdoor kunnen de kamerprijzen laag blijven.

Maar hoe zit het dan met de investering in robots? Is die niet heel hoog? De aanschafprijs van een robot is inderdaad niet mis. Maar als je die vergelijkt met de jaarlijkse personeelskosten, zijn robots volgens de Japanse hoteleigenaar behoorlijk kostenefficiënt. Daarnaast verwacht hij dat wanneer de technologie verder verbeterd, de aanschafprijs van robots uiteindelijk ook lager wordt. Kostentechnisch zijn robots achter de receptie dus heel slim!

Robots nemen werk over

Moeten we ons nu zorgen maken over robots die ons werk overnemen? Volgens de eigenaren van het Nederlandse uitzendbureau voor robots ‘Smart Robotics‘ niet. Zij zien robots juist als een kans om zwaar werk te verlichten. Robots zijn uitermate geschikt om zonder problemen veel fysiek zwaar werk uit te voeren. Hierdoor verbetert de gezondheid van menselijke medewerkers en kunnen zij zich focussen op taken die minder makkelijk door robots uitgevoerd kunnen worden, zoals het leveren van uitmuntend gastheerschap. Robots zijn toch nog vooral interessant voor repeterende taken in bijvoorbeeld fabrieken.

De ontwikkelingen op het gebied van robotisering in Nederland en het buitenland gaan echter hard. Robots op de werkvloer zijn dus al lang geen toekomstmuziek meer!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *