4 generaties op de werkvloer: zoek de verschillen

Of je team met collega’s nou groot of klein is: binnen elk groep krijg je te maken met verschillende karaktertypen. Introvert of extravert, denker of doener. Sommige mensen zijn geboren leiders, een ander is uitzonderlijk creatief. Er zijn diverse persoonlijkheidstesten die inzicht kunnen geven in de types en teamrollen op de werkvloer. Maar als het om samenwerken en begrip gaat, is er nog een ander factor die mee kan spelen. Verschillende generaties op de werkvloer. Oftewel: de generatiekloof. 

Huisje, boompje, beestje versus generatie rusteloos

Generatiemanagement is, door de kloof in de verschillende generaties, belangrijker dan ooit. Wanneer je nieuwe medewerkers aanneemt, of je team goed wilt laten samenwerken, moet je weten wat ieder individu motiveert. Wat is hun drijfveer? En die lijkt bij de verschillende generaties steeds meer te verschillen. Het motto vroeger? Brood op de plank krijgen voor studerende kinderen, de hypotheek en af en toe een vakantie. De nieuwere generatie is gericht op vrijheid. Sinds de intrede van internet en social media ligt de wereld letterlijk aan hun voeten. Ze zien 24/7 succesverhalen en willen álles uit het leven halen. Talenten benutten. Huisje, boompje, beestje? Niet voor (een deel van) generatie rusteloos. Zij zeggen gerust hun vaste baan op voor een leven als digital nomad.

Werken met verschillende generaties: de voor- en nadelen

Die verschillende generaties op de werkvloer kunnen voor- en nadelen hebben. Een voordeel is bijvoorbeeld kennis en ervaring. Jongeren hebben tijdens hun opleiding totaal andere dingen geleerd en zijn opgegroeid met digitalisering. De oudere generatie heeft een enorme dosis aan praktijkervaring. De nadelen kunnen hem zitten in bijvoorbeeld onbegrip door afwijkende normen, waarden en verwachtingen. Een andere balans in werk-privé of andere ambities en werkwaarden. Zit je je tijd op je werk uit of wil je koste wat het kost de carrièreladder tot de top beklimmen? De verschillende generaties en de (algemene) kenmerken op de rij:

Like a Rolling Stone: Babyboomers

De Babyboomers zijn de 50-plussers op de werkvloer. Ze zijn geboren rond 1945 tot 1964. Wat deze groep kenmerkt, is dat ze vaak meer betrokken zijn bij hun werkgever en het bedrijf waar ze voor werken. Ze zijn loyaler en hebben minder behoefte om over te stappen ten opzichte van de jongere generaties. Misvattingen over deze groep zijn dat ze in vergelijking met de jongeren traag zouden zijn en niet genoeg digitale kennis hebben of kunnen meekomen met de veranderingen. Veel Babyboomers hechten nog waarde aan een formelere (werk)houding en privacy, terwijl de bedrijfscultuur binnen veel (jonge) bedrijven juist steeds informeler en ‘losser’ wordt. Qua rol doen ze het goed binnen leidinggevende functies en als mentor of coach. Zo kunnen ze hun opgebouwde ervaring overdragen op de jongere onervaren werknemers. Door de generatiewisseling zie je wel steeds meer dat generatie X de leidende rol overneemt.

I’ve had the time of my life: generatie X

Binnen generatie X, de veertigers van nu, valt een ‘subgeneratie’ die de Pragmatische generatie wordt genoemd. Generatie X is geboren rond 1965-1980, waarvan de Pragmatische generatie van 1971-1980. Generatie X wordt veelal beschreven als individualistisch, egocentrisch en materialistisch. Ze zouden met name gericht zijn op hun eigen doelen en worden soms omschreven als de verloren generatie of generatie Nix. De generatie wordt gelinkt aan gevoeligheid voor stress, druk en burn-outs. Deze generatie studeerde af midden in de crisis van de jaren tachtig, hierdoor ontstond enorme jeugdwerkeloosheid. Aart Bontekoning, psycholoog en schrijver van Generaties! Werk in uitvoering, omschrijft Generatie X als een realistische en risicomijdende generatie. De verklaring hiervoor is dat ze zijn opgevoed door de Stille Generatie, die behoudend was en spaarde.

No-nonsense mentaliteit

Dat klinkt allemaal best zwaar en wellicht ook wat gechargeerd. Volgens Henk Becker, schrijver van Generaties en hun kansen, heeft het ook zijn voordelen dat deze generatie snel volwassen moest worden. Zo hebben ze een no-nonsensmentaliteit en zijn ze praktisch ingesteld, zelfredzaam en relativerend. Uit verschillende onderzoeken bleek achteraf ook dat deze generatie hoger opgeleid is en betere banen had/heeft dan de Babyboomers in dezelfde periode van hun leven.

Wonderful days: generatie Y

De 90’s kids met hun happy hardcore, tamagoti’s en flippo’s worden generatie Y genoemd. Deze groep is geboren rond 1980 tot 1994 en betreft dus de mid twintigers en dertigers. Een groep die zoekt naar geluk en betekenis. Termen als quarter life crisis, keuzestress en dertigersdillema komen bij deze groep regelmatig voorbij. Ze zijn soms zoekende en bezig met persoonlijke ontwikkeling, loopbaan, opleidingen en eventueel werken in het buitenland. Ze zijn continu op zoek naar meer uitdaging en nieuwe projecten. Hierdoor zitten er ook veel jophoppers tussen.

Never grow up

Plezier in het werk is een belangrijke drijfveer en werk is voor deze groep niet meer het belangrijkste in het leven. Je ziet een opsplitsing tussen een deel dat graag opschept over overwerken en promoties. Tegenover een deel dat het belang van vrije tijd inziet en liever vasthoudt aan een 9 tot 5 baan en wellicht zelfs parttime werkt. Ook wanneer er nog geen kinderen in beeld zijn. Andere benamingen voor deze groep, die opgegroeid is met technologische vooruitgang, zijn: generatie Einstein, screenagers, millenials en prestatiegeneratie. Ook Peter Pan generatie komt voor: de generatie die nooit volwassen lijkt te worden. Positieve eigenschappen zijn dat ze grenzeloos actief en ambitieus zijn en goed kunnen multi-tasken. Daarnaast willen ze authentiek en creatief zijn.

There’s nothing holding me back: generatie Z

Nieuw op de arbeidsmarkt zijn de digital natives. De pas afgestudeerden, onder de 25 jaar, geboren rond 1995-2010. Ze zijn flexibel en snel en lijken voor een groot deel op generatie Y. Het verschil met generatie Y is dat deze generatie geen tijdperk zonder internet kent. Jongeren zijn steeds kritischer op hun werkgever. Deze moet passen bij hun persoonlijke waarden en interesses. Dit zie je ook terug in de nieuwe lijst van 130 aantrekkelijkste bedrijven volgens studenten. Bedrijven als Tesla, Coolblue en Booking.com stegen hard, omdat jongeren zich goed kunnen identificeren met die bedrijven. Generatie Z weet goed wat ze waard is en zoekt betekenis in een baan. Ze switchen net als generatie Y sneller van werkgever als deze ze niet meer kan bieden waarnaar ze op zoek zijn.

Verwende naïeve millenials?

Tegenwoordig lees je veel over generatie Y en Z. Met name als het gaat over opvoedkunde en carrière. De jongere generaties zouden verwend zijn, alles is voor ze geregeld, ze horen nooit ‘nee’ en zijn opgegroeid met social media. Een wereld waarin alles mooier, succesvoller en gelukkiger lijkt dan het soms misschien is. De verwende naïeve millenials. Dit beeld blijkt toch niet helemaal terecht. De jonge generaties zijn juist erg ambitieus en prestatiegericht. Ze zijn bereid hard te werken voor hun doelen. Social media laten een ‘opgepoetst’ beeld zien wat er allemaal mogelijk is, waardoor ze de lat hoog leggen voor zichzelf.

Generatiemanagement

De kritiek die de jongere generatie nu – deels onterecht – krijgt, komt eigenlijk elke generatiewisseling voor. Zo werd generatie X behoorlijk onterecht tot ‘verloren generatie’ bestempeld. Generatie X en de Pragmatische generatie bekritiseren nu de opvolgende generaties met bijnamen als ‘achterbankgeneratie’ (verwend) en ‘knip en plak generatie’ (niet vernieuwend), maar ook dit blijkt niet de voor de prestatiegerichte Y en Z op te gaan. Na generatie Z staat alweer een volgende generatie klaar: Alpha. We zijn zeer benieuwd wat deze generatie op de werkvloer gaat brengen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *