Boerengolf of trip naar Parijs: alles over bedrijfsuitjes

Het organiseren van een geslaagd bedrijfsuitje kan voor de feestcommissie soms een hele uitdaging zijn. Het aanbod is weliswaar overweldigend, maar vaak heb je te maken met een beperkt budget en een hoge eisenlijst. De één vindt paintballen te pijnlijk, de ander een Escape Room te spannend, wadlopen te vermoeiend en Boerengolf te saai. Toch wordt een goed personeelsfeest of teamuitje zeer gewaardeerd door werknemers. Meer dan 50% van de Nederlanders geeft aan bedrijfsuitjes erg gezellig te vinden.

Het effect van bedrijfsuitjes

Personeelsuitjes zijn er in allerlei soorten en maten. Zo heb je complete survivalweekenden en de georganiseerde groepsuitjes met opdrachten gericht op teambuilding. Er zijn uitjes waarin men een cursus of trainingselement combineert. En er zijn die uitjes – de meeste populaire – puur voor de fun.

Funfact: Sommige werkgevers pakken écht flink uit. Een Chinese zakenman liet voor het 20-jarig jubileum van zijn bedrijf een reis naar Parijs organiseren voor maar liefst 6.400 medewerkers. Het reisje duurde 4 dagen en hiervoor waren 140 hotels volgeboekt. Ook werd het Louvre afgehuurd en werd er nog een uitstap gemaakt naar Nice. Kostenplaatje? 13 miljoen euro.

Een ontspannen uitje of borrel met collega’s bevordert de samenwerking en het saamhorigheidsgevoel. Goed voor de sfeer op de werkvloer. Soms zijn er van die uitjes waar nog jaren over gepraat wordt en die je bijna niet meer kunt overtreffen.

Zeker binnen bedrijven met een formelere werkcultuur, waar op lunchpauzes na weinig over privélevens wordt gedeeld, kan zo’n personeelsuitje werknemers dichter bij elkaar brengen. Ook helpt het bij de introductie van nieuwe medewerkers. De informele setting van zo’n teamuitje breekt het ijs als het ware.

Werknemers zien het vanuit het bedrijf ook als een stukje waardering, net als het kerstpakket. Het is dus ook een stukje goodwill. Goed personeel binnenhalen is namelijk één ding, voorkomen dat ze gaan jobhoppen is een tweede. Al zijn er soms natuurlijk ook uitjes waarbij het personeel zelf inlegt, of waar ze maandelijks een bepaald bedrag voor sparen.

Werkkostenregeling en bedrijfsuitjes

In 2015 daalde het aantal bedrijfsuitjes met 6% door de aangepaste Werkkostenregeling. Werkgevers kunnen personeel tot 1,2% van de totale loonsom onbelast van vergoedingen en verstrekkingen laten profiteren. Zodra de kosten boven 1,2% uitkomen, betaalt de werkgever maar liefst 80% belasting over de vergoedingen.

Met een salaris van € 34.000 per jaar, kun je dus ongeveer € 400 euro besteden binnen de Werkkostenregeling. Dit lijkt veel, maar hieronder vallen bijvoorbeeld kerstpakketten, etentjes, een fiets, personeelsfeesten en bedrijfsuitjes. Bovendien hangt het bedrag samen met je salaris, dus verdien je € 2.000 per maand, dan zakt het bedrag al naar € 288.

Bedrijfsuitjes die volledig op de werkplek plaatsvinden, zijn Werkkostenregeling onbelast, net als teambuilding en trainingen. Wanneer je dus als bedrijfsuitje een typische teambuilding activiteit organiseert in de baas zijn tijd, valt dit niet onder de Werkkostenregeling. Dit moet DiCaprio in The Wolf of Wall Street ook geweten hebben:

via GIPHY

Wat gaan we doen?

Hoe kies je het ideale bedrijfsuitje? Er is tegenwoordig zo veel te doen. Vrijwel alle tv-formats zijn in een groepsuitjes-vorm gegoten: Expeditie Robinson, Wie is de Mol, Ik hou van Holland, Ranking the Stars, de Slimste Mens en zelfs Mindfuck.

Daarnaast heb je allerlei andere concepten van Moorddiners tot Escape Rooms. Het maakt de keuze er niet makkelijker op. Toch blijken er een aantal uitjes favoriet te zijn onder werknemers:

1. Sportief uitje (wielrennen, klimmen, karten, zeilen, indoor skydiven, etc.)
2. Culinair uitje
3. Creatieve workshop zoals schilderen
4. Klassieke activiteit zoals bowlen
5. Maatschappelijk verantwoord uitje (bijvoorbeeld samen iets voor een goed doel doen)

Overigens gaf een groot deel van de ondervraagden aan dat ze geen voorkeur hadden voor een activiteit, zolang er maar geborreld wordt. Cheers to that!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *